۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۳۹

گزارش تحلیلی مهر/

جلوه‌های سیره پیامبر(ص) در حوزه خانواده/ تحکیم پایه‌های زندگی با منش نبوی

جلوه‌های سیره پیامبر(ص) در حوزه خانواده/ تحکیم پایه‌های زندگی با منش نبوی

قم - خبرگزاری مهر: سیره و روش پیامبر خدا در حوزه خانواده مملو از جلوه‌های بی‌بدیل و ارزشمداری است که توجه به آنها می‌تواند سعادت دنیوی و اخروی خانواده‌ها را تضمین کند.

به گزارش خبرنگار مهر، "80 درصد خانواده‌های ایرانی از یک نوع طلاق عاطفی رنج می‌برند." این آماری است که توسط برخی کارشناسان و مراکز پژوهشی در ارتباط با وضعیت خانواده‌های ایرانی اعلام می‌شود. آمار نگران کننده‌ای که می‌تواند تبعات سنگینی در حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

در حال حاضر در استان قم از هر 4 و نیم ازدواج، یک طلاق صورت می‌گیرد و این استان رتبه سوم را در مسئله طلاق دارد. بی‌شک دوری از سبک زندگی اسلامی و غفلت از سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) به این روند غلط در جامعه دامن زده و ریشه بسیاری از مشکلات ما است.

در سالروز میلاد پیامبری که رحمت للعالمین بود، باید نگاهی داشت به سیره این بزرگوار در نهاد خانواده تا بسیاری از مشکلات ما در این حوزه کم‌رنگ‌تر شود.

آسیب شناسی مشکلات خانواده‌ها در دنیای امروز برای رسیدن به یک الگوی مناسب زندگی خانوادگی اولین نیاز در این زمینه است.

حجت‌الاسلام محمد علی اخوان کارشناس مسایل تربیتی و مدیر موسسه تبلیغی رویش در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بالارفتن آمار طلاق در کشور گفت: بسیاری این آمار را به مسایل اقتصادی یا معیشتی ارتباط می‌دهند اما وقتی دقیق‌تر می‌شویم زبان آمار خود به خوبی نقاط ضعف را به ما نشان می‌دهد. آمارها می‌گویند 95 درصد طلاق‌ها با درخواست خانم‌ها انجام می‌شود. در این میان بیکاری همسر و اعتیاد 5 و 7 درصد از انگیزه‌ها را تشکیل می‌دهند و 78 درصد خانم‌ها دلیل خود را برای طلاق اینطور بیان می‌کنند: «همسرم مرا درک نمی‌کند.»

این کارشناس مسایل تربیتی می‌گوید این ضعف از آنجا ناشی شده که پسران و دختران ما پیش از ازدواج با سیره ائمه و به ویژه به سیره پیامبر اکرم آشنایی کافی ندارند و در زندگی درست رفتار نمی‌کنند.

وی با اشاره به تشریفاتی که امروز برای ازدواج تدارک دیده می‌شود، افزود: می‌شود به جای یکی از وسایلی که برای جهیزیه به خانواده نوپا داده می‌شود و ممکن است حتی یک بار هم به کار عروس و داماد نیاید، کتاب‌هایی که سیره پیامبر(ص) در حوزه خانواده را تبیین می‌کند، به زوج‌های جوان هدیه دهیم و آنها را به پیروی از این سیره تشویق کنیم.

انتخاب همسر

حجت‌الاسلام اخوان با اشاره به تصریح قرآن در زمینه الگو بودن پیامبر(ص) ابراز داشت: ابتدا باید نگاهی به سن ازدواج در اسلام بیندازیم. تاریخ می‌گوید پیامبر(ص) در 25 سالگی و حضرت علی(ع) در 23 سالگی ازدواج کردند اما امام حسنین(ع) هر 2 در 18 سالگی زندگی مشترک را آغاز کردند. این موضوع نشان می‌دهد یکی از وظایف حکومت اسلامی تسهیل ازدواج جوانان در سن پایین است. اسلام به ازدواج در ابتدای جوانی و هنگامی که بلوغ فکری اتفاق افتاده باشد، تاکید دارد.

وی ادامه داد: نخستین مرحله از آغاز زندگی مشترک انتخاب همسر است که در این حوزه هم باید به زندگی حضرت رسول نگاه ویژه‌ای داشت. نگاهی به همسران پیامبر(ص) به ویژه حضرت خدیجه(س) نشان می‌دهد برای آن حضرت ایمان و اخلاق در درجه اول اهمیت قرار داشت و پس از آن هم‌کفوی تا جایی که امکان دارد را مدنظر قرار می‌دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می‌فرماید «هر گاه مادیات در ازدواج وارد شود، فساد جامعه را در برمی‌گیرد»؛ افزود: پیامبر(ص) هنگامی که یکی از صحابه برای خواستگاری حضرت زهرا(س) آماده بود و سخن از هزاران شتر و ملک برای مهریه او می‌کرد، مشتی خاک از زمین برداشت؛ به صورت او پاشید و فرمود: از خانه من بیرون بروید! تصور کردید من زهرا(س) را با شما معامله می‌کنم؟

همراهی در امور خانه

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که جریان‌های مختلف با انگیزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دفاع از زنان سینه سپر کرده و در حمایت از زنان سخن‌ها بیان کرده‌اند. با وجود گستره نفوذ فمینیسم در شرق و غرب، این مکتب هیچ‌گاه نتوانسته الگوی درستی برای مردان در رفتار با همسرانشان داشته باشد و نتیجه سال‌ها کوبیدن بر طبل حمایت از زنان امروز انبوه‌ زن‌هایی هستند که قربانی خشونت، بدرفتاری و بی رحمی مردان قرار گرفته‌اند و تا مرز خودکشی و افسردگی پیش رفته‌اند.

دین اسلام اما بهترین نمونه را در رفتار محبت آمیز با همسر به جهان ارائه کرده است. توصیه‌های رسول خدا به مسلمانان در چگونگی برخورد با زنان و سیره آن حضرت می‌تواند به عنوان بهترین الگوی احترام و تکریم زن به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام اخوان با اشاره به توصیه‌هایی که پیامبر(ص) در مورد تکریم زنان داشته‌اند، گفت: طبق روایاتی که از ایشان نقل شده ارزش معاشرت صمیمانه یک مرد با همسرش به اندازه اعتکاف در مسجد است.

همچنین پیامبر(ص) در مواقع مختلف به همراهی مردان در کار خانه با زنان توصیه کرده‌اند و خود نیز همین‌گونه رفتار می‌کردند. پیامبر خدا با وجود داشتن مسئولیت امت بزرگ اسلام در خانه با آسیاب کردن گندم، نظافت، وصله کردن لباس‌ها یا حمل بار برای منزل، به همسرانشان کمک می‌کردند.

آراستگی در منزل

مدیر موسسه رویش ادامه داد: یکی دیگر از توصیه‌های پیامبر(ص) همواره به آن تاکید و عمل می‌کرد آراستگی در منزل بود. ایشان بیشترین درهم و دینار را برای خرید عطر و استفاده در خانه و اجتماع صرف می‌کردند. امام صادق(ع) نیز مردان را به آراستگی و مهربانی در خانه دعوت می‌کردند. وی با اشاره به خوشرفتاری پیامبر با مردم اظهار کرد: کسی نزد پیامبر رسید و از ایشان پرسید قلب دین چیست؟ پیامبر فرمود: خوشرفتاری با مردم. فرد تا چند با سؤال خود را تکرار کرد و پیامبر هر بار همان جواب را به او می‌داد. این نشان می‌دهد اسلام به اخلاق فردی و اجتماعی بسیار اهمیت می‌دهد.

موضوع دیگر که پیامبر(ص) بسیار به آن سفارش می‌فرمود: دلجویی همسر است. در روایت آمده یکی از همسران ایشان در حال گریه کردن بود، پیامبر(ص) کنارش آمد؛ اشک‌هایش را زدود و از او دلجویی کرد. مسئله دیگر هدیه دادن به همسر است. ایشان در هر موقعیتی تلاش می‌کردند برای همسرانشان هدایایی تهیه کنند تا جریان محبت در فضای خانه ایجاد شود.

در روایت آمده هدیه‌ای که مرد برای همسرش تهیه می‌کند، صدقه محسوب می‌شود و ثواب آزاد کردن یکی از فرزندان اسماعیل از اسارت را دارد.

ابراز محبت به همسر

حجت‌الاسلام اخوان ابراز محبت به همسر را یکی دیگر از جلوه‌های سیره پیامبر خدا در حوزه خانواده می‌داند. وی با اشاره به روایاتی که در این زمینه نقل شده عنوان کرد: طبق آموزه‌های رسول خدا وقتی زن و شوهری با یکدیگر صحبت می‌کنند اما لبخندی به لب ندارند، خداوند به آنها غضب می‌کند پس حتی چهره و لحن گفتار هم بسیار مهم است. در روایات آمده که وقتی مرد به خانه می‌آید، زن به استقبالش برود و همینطور هنگام خروج از خانه او را بدرقه کند. این استقبال و بدرقه خاطره‌آمیز وسیله‌ای برای محکم کردن پایه‌های محبت در خانه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت مسئله غیرت دینی در سیره پیامبر(ص) عنوان داشت: تمام این ملاطفت‌های پیامبر(ص) در میان اهل خانه در حالی بود که ایشان نسبت به مسایل دینی بسیار غیرت داشت.

آن طور که در روایات آمده پیامبر(ص) در جایی که لازم می‌دیدند نسبت به همسران خود در ارتباط با پوشش و رفتار با نامحرم تذکراتی می‌دادند. ایشان تحکیم خانواده و سلامت جامعه را در گرو حفظ حریم بین زن و مرد دانستند و روایتی از حضرت رسول اکرم را ذکر نودند: «میان زنان و مردان نامحرم فاصله ایجاد کنید» چرا که تقویت ایمان، آرامش روحی و روانی، سلامت جسمی، استحکام بنیان خانواده، عزت و سربلندی، امنیت بانوان و دوری از افکار ناسالم، برخی از برکات این دستور نبوی است.

وی ضمن نقل این روایت که پیامبر فرمودند: «من غیورم و خداوند از من غیورتر است؛ خداوند بندگان غیورش را دوست دارد.» گفت: آن حضرت نه تنها نسبت به ناموس خود غیرتمند بود، بلکه برای غیرتمندان ارزش ویژه‌ای قائل بود تا جایی که شخصی لازم بود کشته شود و ایشان به خاطر وجود خصلت «خوش غیرتی» او را بخشیدند.

کد خبر 2217209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha